Sunnhet på svensk

Bilderesultat for sunn mat og trening

Jeg ser til söta bror, de har forstått ett og annet på en måte vi bør lære av. Ta for eksempel ordet sunt, hvilket på svensk er nyttigt. Det kaller jeg en nyttig definisjon av et svært subjektivt begrep. Selv på nynorsk har de innsett at hva som er sunt er både relativt og individuelt, og kaller det derfor helsesamt. Sunnhet for deg og sunnhet for meg er ikke det samme, men det er ikke så lett å se når vi taler i sunt og usunt. Hva med å snu fokuset mot hva som er nyttig for meg, og hva som er nyttig for deg. Er det ikke da lettere å forstå at vi ikke er like, og at vi derfor har ulike behov?

Ved et raskt Google-søk på ordene sunn og sunnhet, fikk jeg frem bilder av personvekter, løpende kvinner og menn, glass med vann og grønne epler med målebånd rundt. Overskriftene ville ta meg videre inn på temaer om sunn livsstil, sunn aktivitet og sunn mat. Det sunne fokuset er rettet mot en allmenn oppfatning av at det vi allerede gjør ikke er godt nok, og at oppskriften for et langt liv og god helse er å leve enda sunnere. Men hva vil sunnere si? Å spise grønne epler, drikke vann og kroppsliggjøre sunnheten i centimeter og kilogram? Å spise lavkarbo, lavkalori og laktosefritt, drikke grønn te, trene daglig og sove 8 timer hver natt? Å bli vegetarianer, gå ned 10 kilo, gå opp 5 kilo, melde seg inn i et treningssenter, gå tur i skogen, gjøre knipeøvelser på do? Å løpe bakkeintervaller, drikke tranebærjuice, spise hampfrø og yoghurtnøtter? Å rense kroppen, bake med sukrin og mager kesam, løfte 100 kilo i markløft, eller spise godteri kun på lørdager? Å hate kroppen, eller å godta kroppen? Å undertrykke sult, eller å føle på metthet? Å spise hver 3. time, eller faste annenhver dag? Har kroppen din egentlig mer nytte av å spise en hel sunnifisert kake med 15 helsekostingredienser i ensomt selskap enn et stykke rykende varm brownies på jentekveld? Og hva med psyken oppi det hele?

Det er en jungel, og vi ser ikke skogen for bare trær. For sunnhet er ikke objektivt. Alle gode råd er ikke gode for alle, og i hvert fall ikke alle på en gang. 

I min prosess mot et liv uten spiseforstyrrelser, møter jeg utfordringer og situasjoner der jeg rett og slett må stenge samtaler, meninger, medier og mennesker ute. Min kostplan bygger på Helsedirektoratets kostholdsråd med et mål om energibalanse. Mine treningsmål er å skape et naturlig forhold til fysisk aktivitet med fokus på mestring, overskudd og variasjon. For meg er det mer nyttig å ha en hviledag for mye enn en for lite. For meg er det nyttig å spise grovt brød. For meg er det nyttig å drikke lettmelk. For meg er det nyttig å spise pizza på restaurant. For meg er det mer nyttig å velge en burger fremfor en salat til lunsj. For meg er det mer nyttig å kjøpe vanlig yoghurt fremfor mager yoghurt. For meg er det mer nyttig å gjøre yoga enn å løfte vekter. Hvorfor? Fordi jeg er meg, og fordi mine mål ikke er dine mål, og fordi det som kanskje er sunt for deg ikke nødvendigvis er sunt for meg. Om jeg skal spise mer fiber nå, så kommer jeg snart til å lette og fly rundt som en oppblåst ballong på uttømmingsferd. Jeg trenger mer karbohydrater og mindre proteiner. Jeg trenger mer fett og mindre salat. Jeg trenger mer hvilepuls enn makspuls.

Men det er meg, og det er nå, og i en annen tid, i et annet liv, vil behovene være annerledes. 

Våre behov avhenger av ulike faktorer, der både fysiske, psykiske og sosiale forskjeller er med på å definere hva vi har nytte av og ikke. Om vi drar sunnhet inn i individet, skaper vi problemer og uhelse, og ikke minst forvirring. Du kan lese en hvilken som helst artikkel om kosthold på KK, se video av en treningsøkt på en fitnessblogg, eller se et slankeprogram på TV, og sitte igjen med flere spørsmål enn svar. 1000 tips og smarte løsninger, en drøss av selvutnevnte eksperter som omtaler sin måte å leve på som den sunneste og beste. Slik gikk jeg ned 8 kg! Slik blir du kvitt søtsuget! De 10 sunneste matvarene! De 10 sunneste grønnsakene! Laks er sunt! Ikke spis banan! Slik får du sprettrumpe og mageruter! 10 steg mot et lykkeligere liv! Slik kommer du i løpeform!

Mitt råd: Løp så fort du kan motsatt vei!

Spør deg heller: Hva er nyttig for meg? Jeg tror både du og kroppen din vet mer om det enn hva en artikkel i VG eller en reklame fra Coffee Slender kan fortelle deg! Selvfølgelig er det generaliserte retningslinjer for mennesker i ulike livssituasjoner. Det kan være mennesker med overvekt, undervekt, gravide, barn i vekst, eldre, syke og toppidrettsutøvere. Det er ikke noe galt i å stole på informasjon fra sikre kilder, tvert imot er det helt nødvendig, men husk at dette gjelder enkeltindivider, og ikke befolkningen som en helhet.

Det er skremmende mange, tilsynelatende “friske” mennesker, som lever på dietter og går ekstremt til verks både med kosthold og trening. Behovene for forandring skapes i et ideal som er uoppnåelig og retusjert, der det vanlige ikke lenger er godt nok. Epler slutter å bli sunt når du spiser seks hver dag, og i stedet for middag. Løping slutter å være sunt når det blir noe du må gjøre for å bøte for eller fortjene. I sunnhetsbegrepet utydeliggjøres det kanskje hvor grensen går for hva som er passe og hva som er for mye av det gode. Mens i nyttebegrepet ser man fort galskapen i det ekstreme. 

Felles for oss alle er vel at vi hadde hatt nytte av å ikke høre så mye fra så mange hold om hva vi behøver. Det er ikke nyttig å lese og høre så mye om hva som er sunt og hva som er usunt. For svaret sitter vi gjerne med allerede, kroppen er en finurlig sak, og om vi lytter og kjenner etter, så er den det nærmeste vi kommer en ekspert på våre behov. Men det er vanskelig å høre når andre snakker høyt, og det er vanskelig å stole på når vi har et negativt og selvkritisk forhold til kroppen vår. 

Uansett hvem du er, hva du gjør, hvor gammel du er og hvordan du ser ut, er det nyttig for deg å lytte til kroppen, kjenne hva som føles riktig og hva som føles feil, hva som bygger deg opp og hva som bryter deg ned. Sunt for deg er ikke det samme som sunt for meg. Så ikke hør på alt som sies og ikke tro på alt du ser. Lær deg å være kritisk og stole mer på indre signaler enn ytre påvirkning. Det finnes nok av dem som vil påvirke deg, der pengefortjeneste har større verdi enn personlig nytte. Når du står overfor et valg, så spør deg selv: Har jeg nytte av dette, eller har jeg bedre nytte av noe annet? 

Sunnhet på svensk er nyttig. Dessuten kommer du langt med sunn fornuft. 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg