Hvileputer

Jeg har en søster i Amerika som med sitt svekkede norske ordforråd, tar hvileputer bokstavelig: som store, myke puter til å hvile på. Det er et begrep, forklarer jeg, men hun tenker fortsatt på puter. Har du noen hvileputer?, spør jeg. Hvilken type puter snakker vi om nå?, svarer hun. Sånne som fyller et rom uten å fylle et behov, svarer jeg. Jeg forstår fortsatt ikke, svarer hun. Og da gir jeg litt opp å forklare, for hun lever kanskje et hvileputeløst liv, eller har bedre begrep for det. Selv drukner jeg snart i mine.

I et drømmeliv, ville jeg bare hatt sånne ekte, myke puter man kan starte putekrig med, tatt den ene og slått den andre til fjærene fyker, funnet trygghet og hvile på dem om kvelden, nettopp slike puter min søster snakker om. Men hvileputer i den forstand jeg skriver om i dag, gir ikke annet enn falsk trygghet og resignasjon. Det er lite slagkraft i hvileputer. Faktisk gir de falske forhåpninger og inntrykk av å være noe de ikke er, med den alvorlige konsekvensen at man slutter å lete etter bedre erstatninger. Det finnes mange slags hvileputer, og hva som er en hvilepute, varierer fra person til person og situasjon til situasjon. De finnes overalt, for eksempel i klimapolitikken, i sporten, i kollektivtrafikken, i politiet, i skolevesenet, i familien og i helsevesenet. Noe fyller et rom uten å dekke et behov, noe ser fint ut på papiret, men fungerer ikke i praksis, noe har positive effekter på kort sikt og negative konsekvenser på lang sikt. Det skurer og går, men ikke fremover. 

Min observasjon er at hvileputetettheten er fryktelig høy innen psykiatrien. Det har kanskje å gjøre med at mitt møte med helsevesenet hovedsaklig har vært innen psykiatrien, både på godt og vondt, med unntak av en brukken finger, en og annen lungebetennelse og to sting i tommelen. Det er ikke like enkelt å slå seg til ro med en cellegiftkur som ikke virker, et åpent sår som forblør eller en protese som gnager, som det er å si vi får se hva som skjer, behandlingsresistent, akseptabelt symptomtrykk, er i behandling, mangler motivasjon, gjengangspasient, “naver”, det finnes ikke noe tilbud i din kommune, lettere deprimert, møter ikke til time, oppbevaringsopphold, ikke syk nok, tenkepause, lite sykdomsinnsikt, sommerstengt, oppmerksomhetssyk, manipulerende, lite samarbeidsvillig, krevende, skrives ut mot sin vilje, frisk nok. Samtidig opplever svært mange at ansvaret for bedring legges over på den syke, manglende fremgang skyldes manglende motivasjon, innsats og ressurser hos pasienten. Jeg er ikke ute etter å fordele skyld, og ansvaret ligger hos begge parter, men la oss ikke avfeie sårbare mennesker med et du ønsker kanskje ikke egentlig å bli frisk?

Det er ubehagelig å snakke om hvileputene. Det er så mye lettere å late som at de ikke finnes, det blir for mye styr ellers. For hun er jo i behandling, men han tar jo medisiner, men hun skal legges inn neste uke, men han er vektstabil, men hun selvskader mindre enn før, men han fikser skolen, men hun er i et NAV-tiltak, men han har jevnlig samtaler med psykolog, men hun er henvist til spesialist. Puh, ok! Vel og bra. Men fungerer det? Hjelper det? Opplever pasienten bedring? Minsker symptomene? Er det god kjemi og fortrolighet mellom pasient og behandler? Er behandlingen helhetlig eller symptomrettet? Finnes det et bedre tilbud et annet sted? Hvordan er pasientens livssituasjon ellers? Er poliklinisk oppfølging tilstrekkelig? Hva skrives pasienten ut til? Hvorfor stagnerer vi nå? Er det samarbeid mellom hjelpeinstansene? Har pasienten et trygt nettverk rundt seg? Hvem taler pasientens sak? Hva mener pasienten selv om alt dette?

Noen ganger har jeg kvinnet meg opp og stått opp for mine rettigheter og meninger, kastet hvileputene opp i luften og sagt det alle tenker: at dette hjelper ikke, vi beveger oss i sirkler nå, det må finnes en annen vei. Det være seg manglende fremgang under innleggelse, dårlig kjemi med behandler, NAV-tiltak som virker mot sin hensikt, medisinering uten effekt, vektfokus (min helse måles ikke i et tall) eller feilbehandling. Dette har jeg gjort på en saklig og ydmyk måte, ingen putekriger, for jeg forstår at de fleste gjør så godt de kan med det de har av ressurser og kapasitet. Ofte har jeg selv funnet frem til alternativer, fremgangsmåter og informasjon, ikke fordi jeg er kravstor og manipulerende, men fordi det er like mye i min interesse som i hjelpeapparatet sin at behandling og tiltak som iverksettes, faktisk kan hjelpe. Det er ikke bare et liv som står på spill, det handler også om verdifull bruk av tid, ressurser og, ikke minst, motivasjon og håp.

Du vil ikke tro hva som ofte hender.

Det blir en kamp på makt og ære. Det blir konflikt, beskyldninger, tvangsutskrivelser (ja, det skjer også), forsvarstaler, manipulering av journal, brudd på taushetsplikt, nekting av videre henvisninger, påstander om dissosiasjon og passiv agressiv personlighetsforstyrrelse, tvangsinnleggelser, ingen svarer på henvendelser, baksnakking, strengere regler for besøk og kommunikasjon, enda strammere tvangsbelter, dobbeltkommunikasjon, muntlig avslag som aldri noen kan finne tilbake til, sykepleiere som støtter deg helt til du sitter på psykiaters kontor og de vender deg ryggen av lojalitet til sjefen, en ekstra øse med smeltet smør over fisken, overmedisinering, leger som ikke snakker med sykepleiere som ikke snakker med psykologer som ikke snakker med NAV som ikke snakker med deg, aktivitetsforbud, telefonforbud, besøksforbud, hjemreiseforbud, kjøreforbud, alt du sier betviles, alt du deler vrenges på, nei, svaret er nei, det er ikke aktuelt, dette blir stående i journalen din.  

Og jeg som trodde vi hadde samme mål. 

Å finne riktig behandling, riktig dose, riktig måte å kommunisere på, riktig balanse mellom frihet og ansvar, riktig sted, riktig hyppighet, riktig kjemi, riktig tempo og riktig samarbeid er krevende. Det er kanskje denne kompleksiteten og hårfine balansen som gjør at så mye blir feil, som gjør det lettere å ha en standardmetode enn en individuell løsning. Men i behandling betyr ikke nødvendigvis i bedring, medisinert betyr ikke nødvendigvis friskere, i arbeid betyr ikke nødvendigvis i utvikling, hjemme betyr ikke nødvendigvis trygt, samtaler betyr ikke nødvendigvis samarbeid, “frisk” kropp betyr ikke nødvendigvis friskt menneske.

Under alle hvileputene, om vi løfter og flytter litt på dem, finnes løsninger som ikke bare fyller et rom, men dekker et behov. Det krever innsats og arbeid å finne dem, fra utsiden og innsiden. Det krever innsats og arbeid å kave i hvileputer også, men det gir ikke samme resultat. Det er også helt nødvendig å huske på at den kanskje viktigste ressursen i behandling faktisk er pasienten selv. Ikke fordi pasienten har løsningen, men fordi pasienten har opplevelsene og erfaringene. Det er ikke alltid den som kan mest vet best. Pasienten er ikke en gruppe eller en diagnose, men et individ, et ressurssterkt menneske. Kanskje med den svakeste stemmen, den med minst makt og innflytelse, den mest ambivalente av dem alle, den som opplever fra innsiden, kjenner på kroppen, den som har alt å tape eller alt å vinne, den som er sliten nå og stadig møter motgang.

Det må være lov å stille spørsmål, det må legges til rette for å finne svar, det er mange veier til mål. Det er ikke bare et liv som står på spill, det handler også om verdifull bruk av tid, ressurser og, ikke minst, motivasjon og håp.

 

 

 

 

10 kommentarer
    1. Dette er det viktigste og beste jeg har lest om psykiatri noen gang ❤️❤️❤️❤️❤️ Det gjør vondt å lese både fordi jeg har opplevd mye av det selv, og fordi du har det ❤️

    2. Takk for at du skriver tilbake! Det er å gjøre noe <3 Jeg skal kjenne litt på om jeg kanskje skal finne en annen platform å dele denne teksten på. Vi må våge å spørre!

    3. Å, kjære deg! Takk for det du skriver. Jeg vet at mange, nesten alle, opplever dette, og likevel bare fortsetter det å skje <3 Utallige håp blir knust i tiden og kreftene det tar å finne hjelpen som kan hjelpe. Klemmer til deg <3

    4. Ja. Jeg er så enig i det du skriver, og så oppgitt over enkelte ansatte og fremgangsmåter og mye, mye mer i psykiatrien. Jeg fikk lyst til å skrive at jeg i ettertid har fått litt ro av å skrive klager (men mer strategisk kalt “tilbakemeldinger”) med hjelp (og god støtte) fra folk i pasient- og brukerombudet. Det er det mest løsningsorienterte jeg har kommet på, men jeg ønsker jo egentlig å på et vis sikre at ingen andre skal oppleve den skadelige og manglende hjelpen jeg flere ganger har fått.
      Du skriver bra om dette, får frem så mye viktig, og de gode spørsmålene. Og det siste avsnittet! En slik type tekst jeg aldri klarer å skrive “bra nok”, argumentere godt nok i osv.. Derfor ekstra godt å lese det her. Du er en stor ressurs. (Du skulle holdt skrivekurs, det var for fristende å rime :D)
      Det hadde vært bra om alle som jobber med mennesker leste dette, minst en gang i året.

    5. Denne kommentaren fikk meg til å tenke, masse. Jeg ønsker det samme som deg, at ingen andre skal måtte gjennmgå det samme, men så fort jeg tenker så stort, blir det en umulig oppgave å starte på.

      Alle mine opplevelser og erfaringer ligger helt oppunder overflaten nå, og jeg dykker nedi dem oftere enn jeg egentlig ønsker. Jeg får ikke blitt ferdig med noe eller lagt det bak meg, fordi jeg føler et ansvar og et behov for å gjøre noe med det, ikke bare finne meg i det eller tenke at det er min feil. Men hvor begynner jeg? Orker jeg den påkjenningen det vil bli å gå inn i alt det igjen? Vil det nytte? Vil det nå fram til de som virkelig burde lytte?

      Takk for komplimenter. Det betyr mye når det kommer fra deg <3 Noen ganger bare skjer det, dette med god skriving. Andre ganger, som i disse dager, er jeg ufokusert, og finner verken ro eller ord til å uttrykke det jeg vil. Skulle gjerne gått på skrivekurs og lært meg noen verktøy til å sette i gang skriveprosessen uavhengig av sinnstilstand.

      Klemmer til deg!

    6. Nå har jeg tenkt og skrevet mye, men blir ikke så fornøyd med svaret, så du får bare litt av det og det er mer som en sti ved siden av veien jeg prøver å skrive frem 😉
      Disse spørsmålene dine, så gode og så vanskelige. Hvor begynner en? Jeg tror du er langt på vei med at du ikke finner deg i det (ser hva som ikke er bra samtidig som du anerkjenner din egen verdi i at du ikke skal behandles slik)? Og så skrev du denne teksten om det. Og jeg tror at folks erfaringer fra psykiatrien og det meste, særlig de negative, er gull verdt for å gjøre noen endringer til det bedre. Men hvor fortsetter en videre derfra? Skriver kronikker til Aftenposten, blir politisk aktiv, kontakter alle tenkelige landsstyrere, ombudsmenn osv. og peker på lover og rettigheter, usynlige smerter med mer eller jobbe videre med sin egen havregrøt og muligheter til handlinger som gir mer godt enn vondt..?
      Det er vanskelig å si om det nytter, men det burde nytte (og folk burde i større grad ta imot tilbakemeldinger om de ønsker å gjøre en god jobb?) og jeg tror det betyr mye for en selv å få sagt ifra og gjort noe og det en kan fremfor å bli overkjørt stilltiende. Faren er «bare» at det også kan gå den andre veien med at en går inn i det igjen, blir avfeid eller lignende og risikerer et økt lidelsestrykk. Det kan være umulig å bedømme hva en selv tåler og trenger, når en bør skjermes eller kan gå inn i det igjen, eller om det gnager slik at en må gå inn i det for å få det bedre. Ta oksygensmasken på deg selv før du hjelper andre? Og det å huske at det kun er en selv som vet om/når en får nok luft til å gjøre mer enn å puste. Og dessuten ulike fremgangsmåter. Kanskje det er nok å skrive det ned for seg selv, kanskje det aldri vil være nok (gi ro) uansett hvor mye en gjør? Og alle nyansene i mellom.
      Legger vi merke til det om det nytter og når frem? Det har blitt opprettet et team (i Bergen) innen rusbehandling med erfaringskonsulenter som gir en mer helhetlig oppfølging, er tilgjengelige og skal sikre at brukerne får en sterkere stemme inn i systemene og større innflytelse på sin egen behandling. Dette kan være et eksempel på mange små steg som nytter?
      Ja, mye høyttenkning her. Ikke ta svaringen så seriøst da? Jeg blir bare så engasjert når jeg får diskutert noe som betyr så mye 🙂
      Håper du får en god dag!

    7. Jeg likte stien din veldig godt, den ga mening og ledet vei! Og fikk nye tanker og meninger til å poppe opp i hodet mens jeg leste. Du har mange kloke tanker, og kloke tanker om de kloke tankene. Takk! Tenk høyt, jeg lytter (les: leser;-))!

      Jeg skriver mer senere, for dette vekker hos meg, som hos deg, et stort engasjement.

      Mine dager er helt ok, og ganske travle. Håper dine er gode.

      Klem og tommel opp <3

    8. To måneder senere svarte hun 😀
      Du er så flink til å møte mennesker på det de trenger, du! Takk for svaret og snillheten, og for at du har skrevet om disse tingene. (Jeg fikk også ryddet mer i noe av det som gnagde på meg etter å ha lest og tenkt her, så jeg retter litt av takknemligheten mot deg.)
      Og så spennende med Fontenehuset og andre typer dager!
      Selv om jeg selvfølgelig savner å lese mer fra deg, men det er også, og heller, så best at du er ute i verden og opplever og finnes der.

    9. En uke etter det igjen svarte hun her 😉

      Takk, for takknemligheten og for oppmuntringen til å være der jeg er. Jeg skriver snart igjen litt mer til deg om dette vi begynte å snakke om her. For det er slike ting jeg vil gjøre i verden; snakke med flotte mennesker, som deg, om viktige ting, som dette.

      Vårklem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg