Om alle brikkene i livets puslespill

Jeg er ingen pusling, men jeg driver med pusling.

Jeg pusler.

Jeg er en perfeksjonist, sier jeg ofte om meg selv. Jeg liker å planlegge, tenke nøye gjennom ting, vurdere, kritisere, endre, forbedre. Jeg er ikke spontan. Jeg hater oppmerksomhet. Jeg tror jeg er et null. Jeg lever et meningsløst liv. Jeg har ingenting å dele. Jeg deler ingenting. Jeg sitter fast. Jeg prøver å bli fri. Jeg pusler, fordi det er lettere å leve når man er hel. Og på grunn av alt dette, på tross av alt dette, så har jeg nå altså en blogg. Hvordan starte? Bit for bit, litt etter litt? Jeg starter slik jeg forsøke å avslutte en epoke i mitt 24-årige liv, med en tekst jeg skrev som har kommet til å bli viktig for meg. Som vil fortsette å være viktig for meg. Ja, faktisk, mitt mantra og drivstoffet som holder meg i gang og dytter meg fremover. De ordene er nå over en måned gamle, men historien de forteller er mye eldre, og deler av den er ikke engang påtenkt.

“Jeg kjenner at jeg trenger meg selv, og at jeg er viktig for meg. Jeg er min egen verste fiende, men også min egen reddende engel. Alt bor i meg, og jeg ser det i små glimt innimellom. Jeg begynner å samles, brikkene mine er nå alle snudd riktig vei. Puslingen tar tid. Spesielt alle gråsonene og skyggene, men også de lyseblå svevende tankene. Men når jeg står fast, kan vi pusle sammen. Sammen er man mindre alene.

Så jeg pusler videre, først rammen rundt, kroppen, og så alt inni. Sorterer og prøver og feiler, og for hver dag blir alt mer ett.”

Jeg pusler altså, og om du vil, kan du pusle med meg. Kanskje noen av brikkene mine er like dine, eller kanskje du bare syns det er avkoblende og stressfritt å lese om andres pusling? Eller så syns du bare det er kjedelig. Hva vet vel jeg? Men fra nå av vil altså mine brikker folde seg utover dette domene og skape et slags herlig kaos av farger og mønstre og bilder som skrider frem. Mitt liv, der ute i internett. Det er crazy, og alle trenger litt crazy i livet sitt. Spesielt sånne som meg!

 

 

4 kommentarer
    1. Du skriver så bra kjære Thea!
      Masse lykke til med bloggen 😊
      Liker å “se” mer til deg ☺
      Du vakre menneske ❤
      Klem fra Line 😊

    2. Dette er fantastisk herlig å lese 🙂 Du er fink til å skrive!
      Lykke til med bloggen Tre kopp te <3 Gleder meg til å lese videre <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg