Puslestopp og puslehopp

 

Du vet når du pusler. Og du sitter der med brikke nummer 146 av typen gråsvart himmel med et hint av måneskinn på, og du verken vet opp eller ned eller til siden. Og du legger den ned og tar opp den neste i haugen som er akkurat lik og akkurat like håpløs å plassere. Den mørke himmelen vokser mens motivasjonen svinner bort, og bildet blir ikke noe klarere av den grunn. I frustrasjon og kjedsommelighet lager du et kaos av de sirlig sorterte haugene, blander kanter med de uten kanter, blander mørkegrå med stripete og gule med grønne. Bare så du den neste timen kan sortere på nytt og skape orden igjen. Og bildet forblir like fjernt fra å heles, og rammen er fast, og brikkene inni er like langt fra sin rette plass. 

Slik ble en blogg om pusling til en puslejobb i gråsvart himmel. Med nærmere seksti innlegg, er det kun et fåtall som skiller seg ut som noe ekstraordinært og motiverende. Mye tankesurr og mye smerte, forrige ukes innlegg kunne like godt vært skrevet for to måneder siden, eller i november. Jeg har puslet meg fast, er inne i et tvunget spor av hvor ofte jeg skal pusle, hvilke brikker jeg skal bruke, hvilke bilder jeg skal tydeliggjøre og hvor lenge jeg skal holde på.

Det var meningen å pusle i alle lysets farger, i alle sjelens mønstre, i alle hjertets slag. Kort og langt og tungt og lett. Dypt og høyt og stripete, bølgende. Slik at det skulle bli gøy å pusle, og jeg kunne fine nye og gamle sider ved meg selv og se at alt passer inn selv om alt ikke er likt. 

Bilderesultat for puslespill

Derfor skal jeg fremover lete i haugen av brikker og kanskje finne en rødstripete del av en lomme på en jakke som passer nedi det høyre hjørnet. Og den stjerna jeg aldri fant og trodde var borte. Rent demonstrativt legge et tydelig vindu helt for seg selv midt i ingen ting øverst til venstre, selv om resten av huset ikke er å se. Pusle litt mur og så pusle litt himmel. Pusle folk, og så la dem være i fred mens jeg leter etter trær og blomster.

Jeg er ingen pusling, men jeg driver med pusling. Og alle brikker er viktige selv om ikke alle brikker er like. 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg