Julen er her


For første jul på lenge, er dette en god dag. Det merkes i alt rundt meg. Alt fra de innbitte blikkene på menneskene som haster fra butikk til butikk på jakt etter byens siste julemarsipan. Til lukten av kalkun som kilte i nesa allerede før jeg sto opp, til tross for at vi skal bort i kveld. Gavene er pakket inn, og selv om det fortsatt er adventspynt som pryder vinduskarmer og lysestaker i mitt barndomshjem, har juletreet fått både lys, glitter, norske flagg og stjerne i toppen allerede. Det spiller liksom ingen rolle at min julevisjon aldri blir like glitrende i virkeligheten, for i år kjenner jeg det er godt, veldig godt, å bare være her, sammen med alle de jeg er så glad i og som er glade i meg. Å våkne opp i en gammel furuseng med lillesøster sovende ved siden av, en bror på badet og mammas tullete, oppdiktede sangtekster fra kjøkkenet under. 

I fjor feiret jeg jul langt fra hjemme, med andre mennesker som hadde det vondt i seg selv. Vi fant på en måte en felles følelse av tilhørighet i alt det ukjente og utrygge, og jeg hadde et fint øyeblikk stirrende opp på stjernehimmelen med to søstre på andre siden av jorden som gjorde akkurat det samme akkurat samtidig. Og så var julen over, som om den aldri hadde vært, og den vanskelige maten var spist fra sykehustallerkener og gavene var pakket opp i stillhet og forlegenhet på et gulv preget av spor etter tyngede mennesker. 

Denne julen skulle bli jul, det bestemte jeg meg for for lenge siden, og jeg har gjort mitt ytterste for å finne frem til de innerste følelsene som bør få skinne i julen. Følelser av fellesskap, forventning, kjærlighet og det å høre til. Å glede andre og finne ro i seg selv. Det er ikke det rundt oss som skaper jul, det er det i oss, og mest av alt, alt mellom oss. Alt det fine som knytter kjærlighets hellige bånd og holder julehjertene varme i de tusen hjem.

Mine tanker går til alle jeg er glad i og som på en eller annen måte bidrar til å gjør livet mitt lettere å leve bare ved å være. Mine tanker går til alle som savner og lengter og drømmer om noe annet. Mine tanker går til alle som kjemper for liv og kjemper for håp, og alle som fryser i kveld. 

Tenn lys, del varmen.

God jul

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg